اثرات جسمی و روحی گریه
۲ نظر Share

اثرات جسمی و روحی گریه

سلامت مذهبی

تاثیرات فیزیکی و جسمی

وظیفه اصلی اشک 

وظیفه اصلی  اشک بر سلامت چشم ها،  تمیز کردن و شستشوی سطح آن است. وظایف دیگر آن  ضد عفونی کردن چشم ها، لغزنده کردن آن ها برای حرکت آسان کره چشم و پلک ها، جلوگیری ازخشک شدن چشم ها و پلک ها، ایجاد ارتباط میان انسان ها و دفع موادی مانند گرد و غبار است. نداشتن  اشک باعث ایجاد سوزش، خارش و قرمزی، احساس وجود شن در چشم، حساسیت به نور، از دست رفتن شفافیت قرنیه، ایجاد زخم در قرنیه، عفونت های مکرر و شدید چشم ها، خشکی چشم ها و در نهایت موجب نابینایی فرد می شود.


اثرات اشک بر سلامت بدن

 غدد اشکی  که  در گوشه خارجی چشم ها و پشت پلک های فوقانی قرار گرفته اند  به اندازه یک بادام بوده و  ۲ سانتی متر طول دارند. با هر بار باز و بسته کردن چشم ها اشک از مجاری ترشحی غدد اشکی مکیده شده و به سمت مجرای اشکی بینی که به صورت دو سوراخ بسیار ریز در گوشه داخلی چشمها قرار گرفته اند  هدایت می شوند. در انتها  به کیسه اشک و سپس به حفره بینی می ریزند. به همین دلیل  است که هنگام گریه کردن ممکن است دچار آبریزش بینی شوید.

اگر به چشم آسیبی برسد یا فرد ناراحت باشد، تولید اشک افزایش پیدا می کند. غده اشکی که در قسمت بالا و بیرون چشم ها قرار دارد تا زمانی که چشم پر از آب شود، تولید آنرا ادامه می دهد. این عمل  روغن داخل مخاط  را رقیق کرده و به همین دلیل اشک فوق العاده آبکی، چشم را تر نمی کند. هر چشم می تواند ۷ میلی لیتر مایع را نگه دارد. وقتی از این آستانه رد شود، مایع داخل چشم راه خود را به مجراهای بینی باز کرده و از آن جاری می شود. در برخی موارد نیز گریه کردن طولانی باعث می‌شود قطره‌های اشک به دریچه‌های سینوسی  بروند و باعث تحریک آن ها شوند.

دفع سموم بدن با اشک چشم

مزایای گریه کردن بر سلامت بدن 

گریه کردن موجب کم شدن استرس و  اضطراب افراد می شود.  گریه کردن به کم شدن فشار فیزیکی ناشی از احساس ناراحتی کمک می کند.  گریه کردن درست بعد از به اوج رسیدن بر انگیختگی روانی آغاز می شود و به بدن کمک می کند تا به تعادل حیاتی خود بازگردد. به عبارت دیگر، عمل گریه کردن بعد از یک حالت پر تنش ، بدن را به حالت آرامش می رساند.

دفع سموم بدن با اشک چشم

گریه کردن حتی موجب تقویت روحیه می شود. زیرا فرد در برخی موارد  بعد از گریه کردن حس سبکی و آرامی بدست می آورد.  حتی گاهی واکنش اطرافیان به گریه ی ما، تاثیر  زیادی در احساس ما بعد از این عمل دارد. اگر آن ها ناراحتی تان را درک و به شما کمک کنند، احتمال آن که احساس بهتری داشته باشید بیشتر است.  در بسیاری از موارد احساس بهتری که بعد از گریه به وجود می آید درنتیجه ی حمایت عاطفی و دلداری دیگران است.

شاید باورتان نشود طبق تحقیقات بدست آمده گریه کردن موجب دفع سموم از بدن می شود.  اما باید این را در نظر بگیرید که گریه کردن مدام و بی رویه هم عوارض خود را به همراه دارد.  می توان اشک های حاصل از تحریک چشم ها مانند  بریدن پیاز را با اشک های عاطفی مقایسه کرد و متوجه تفاوت های شیمایی آن ها شد که احتمالا ناشی از تاثیرات اضطراب بر بدن است.  اشک چشم ها مثل یک ضدعفونی کننده ی طبیعی  هم عمل می کنند. اشک حاصل از چشم ها می تواند به از بین بردن  باکتری ها کمک کند. اشک ها حاوی پروتینی  به نام لیزوزیم هستند که می تواند مولکول های مضر را از بین ببرد. 

دفع سموم بدن با اشک

گریه کردن به عملکرد بیولوژیکی اشک ها که نقش مرطوب نگه داشتن چشم یا محافظت از آن در برابر گرد و خاک یا دود را دارد، کمک می کند. ظاهرا اشک های عاطفی از این پروسه بیولوژیک تبدیل به چیز پیچیده تری در انسان ها شده اند  که به دلایل کاملا احساسی و نه فیزیکی رخ می دهند. نبود اشک باعث بروز بیماری خشکی چشم و در نتیجه احساس درد و حتی نابینا شدن می شود.

تاثیر روحی

کاهش استرس

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که گریه کردن می‌تواند به آرامش افراد در زمان استرس کمک کند. تاثیر گریه بر سلامتی به صورت آنی و فوری نیست و ممکن است شروع ایجاد حالت آرامش در بدن چند دقیقه به طول بینجامد. به گفته محققان، گریه کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) را فعال می‌کند و فعال شدن آن موجب آرامش مغز می‌شود.

تنظیم فشارخون

فشار خون بالا می‌تواند منجر به چندین مشکل جدی برای سلامتی مانند سکته مغزی و قلبی، نارسایی قلبی، زوال عقل و حتی نارسایی کلیه شود. اما بر طبق چندین مطالعه، گریه نه تنها فشار خون را پایین می‌آورد و آن را کنترل می‌کند، بلکه همچنین یک گریه شدید می‌تواند نبض را هم تنظیم کند.

جلوگیری از تجمع سموم

اشک‌هایی که هنگام گریه از چشمان شما جاری می‌شوند، می‌توانند زوائد و سمومی مانند دود و گرد و غبار را از چشم‌ها پاک کنند. این دفع سموم به کاهش سطح کورتیزول در بدن کمک می‌کند و در نتیجه حالت خفیف تری از التهاب و استرس را ایجاد می‌کند؛ بنابراین چندان تعجب آور نیست که ما اغلب احساس می‌کنیم که بعد از کریه کردن اندکی سبک تر شده ایم.

افزایش تمرکز

اگر اخیراً احساس اضطراب و تحریک پذیری می‌کنید، باید بدانید که پاسخ قطعی برای دلیل بروز این حالت در شما وجود ندارد. نوسانات روحی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهند. یکی از این دلایل تجمع منگنز در بدن است.

وقتی گریه می‌کنیم، منگنز اضافی به همراه اشک‌ها از بدن خارج می‌شوند. این امر تجمع این ماده را در بدن کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود احساس آرامش و تمرکز بیشتری کنید.

کاهش احساس درد

وقتی دچار درد جسمی می‌شویم، این درد اغلب به طور غیر ارادی با چند قطره اشک از بین می‌روند. در واقع اشک ریختن به نوعی یک راهکار بدن برای کاهش احساس درد است. تحقیقات نشان داده است که علاوه بر تسکین دهنده بودن، اشک ریختن‌های عاطفی، موجب آزادشدن هورمون های اکسی توسین و اندورفین می شود. این مواد شیمیایی باعث می‌شوند افراد احساس خوبی داشته باشند و همچنین درد جسمی و عاطفی را کمتر احساس کنند.

کمک به خواب آسوده تر

یافته‌های محققان نشان داده است که گریه می تواند به نوزادان برای داشتن خواب بهتر کمک کند. اینکه گریه همین اثر را بر بزرگسالان دارد یا خیر در دست تحقیق است اما آنچه بدیهی است، اثرات مفید آن در بهبود شرایط روحی، تسکین درد و ایجاد آرامش برای داشتن خوابی بهتر و راحت‌تر است.

مبارزه با باکتری ها

گریه به از بین بردن باکتری ها کمک می کند و چشمها را تمیز نگه می دارد. اشک حاوی ماده ای به نام لیزوزیم است. این آنزیم در آب دهان هم وجود دارد و می تواند با شکستن دیواره برخی باکتری ها آنها را نابود کند. طبق نتایج تحقیقات محققان مشخص شده است که لیزوزیم خواص آنتی میکروبی قوی دارد و می تواند در کاهش ریسک ابتلا به سیاه زخم هم موثر باشد.

برچسب ها اشک, جسمی, روحی, سلامت, گریه,

نظرات (۲)

  1. سینا

    چه جالب دلم میخواهد گریه کنم 

    سلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی