تنظیم سیستم صوتی در مراسمات مذهبی
۰ نظر Share

تنظیم سیستم صوتی در مراسمات مذهبی

اموزش

 

سیستم صوتی هیئت

سیستم صوتی هیئت ها با دیگر سیستم ها تا حدودی متفاوت می باشد، شما در این دسته از سیستم های صوتی می توانید بر روی بم کردن و یا افکت های مختلف صدا کار کرده باشید، اگر امروزه بیشتر به این سیستم ها توجه کنید متوجه آن خواهید شد که روز به روز به امکانات آنها افزوده می شود. بصورت کلی این سیستم های صوتی در مرحله اول صوت را دریافت می کند و بعد از آن مرحله انتقال به سیستم انجام می شود. بعد از گرفتن این صوت شما می توانید این صوت را با صوت های دیگر میکس کرده باشید، منظور از میکس یکسان سازی فایل ها با یکدیگر می باشند.

اما شما بعد از مرحله میکس باید بر روی آن افکت هایی را قرار دهید، این افکت ها می توانند در دسته های متعددی قرار گرفته باشند و با توجه به سلیغه شما این کار انجام می شود. بعد از افکت سیستم، صوت را ظبط کرده و با توجه به امکاناتی که شما به آن داده اید تقویت پیدا می کند و در نهایت شما می توانید صوت را دریافت کنید. اینها تنها مراحل ابتدایی یک سیستم صوتی هیئت می باشد که ما قصد داریم در جلوتر شما را با نحوه این سیستم صوت بیشتر آشنا کنیم.

 

 

دریافت صوت

اولین قدم برای شروع کار ما دریافت یک صوت می باشد، یعنی شما باید یک صوت را برای سیستم خود ارسال کنید، شما برای اینکار می توانید به وسیله میکروفون ها این امواج صوتی را ارسال کرده باشید. بطور کلی میکروفون ها به دو صورت فعالیت می کنند، دسته اول این میکروفون ها با سیم می باشند که از طریق سیم اطلاعات صوتی برای سیستم صوتی ما فرستاده می شود، اما در دسته دوم میکروفون های بی سیم قرار گرفته اند که صوت را طریق امواج صوتی ایجاد شده در محیط اطراف برای سیستم صوتی شما می فرستد. پس در گام نخست شما باید یک میکروفون داشته باشید تا یک صوتی که شما در آن زمزمه میزنید برای سیستم ارسال شود.

شما می توانید با تهییه یک میکروفون خوب و با کیفیت، امواج را با کیفیت تری را برای سیستم صوتی خود ارسال کرده باشید، توجه داشته باشید که اگر کیفیت میکروفون شما از سطح پایینی برخوردار باشد ممکن است در هنگام ارسال صوت به سیستم نویز هایی ایجاد شود و کار شما را خراب کند. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در رابط با انواع میکروفون ها بدست آورید می توانید از طریق سایت پارسیان تک از دیگر مقاله های مربوطه به میکروفون بازدید نمایید تا اطلاعات تکمیلی از این دسته بدست آورید.

 

لوازم مورد نیاز

پس اگر بخواهیم یک کار خوب را ارائه دهیم ما نیاز به یک میکروفون با کیفیت داریم، اگر شما می خواهید میکروفون با سیم تهییه کنید حتما باید روی این قسمت توجه بیشتری داشته باشید. سیم های میکروفون در طرح ها و کیفیت های مختلفی قرار دارند، بطور کلی سرعت و نویز نداشتن یک میکروفون به سیم آن بستگی دارد، پس استفاده از یک سیم کشی درست می تواند برای کار شما مفید باشد. شما برای تهییه یک سیم خوب می توانید روی نکات زیر توجه داشته باشید.

یک سیم خوب از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد، همچنین یک سیم خوب وظیفه دارد تا مانع ورود هر نویز خارجی به داخل این سیم شود، که به نوعی محافظ سیم وظیفه این کار را انجام می دهد. اگر شما می خواهید در هنگام مداحی راحت باشید می توانید از برند Conducfil استفاده کنید. یکی از برند های خوب و ثابت شده می باشد که بیشتر مداحان حاضر از این میکروفون ها استفاده می کنند.

 

 

مراحل میکس و افکت

بعد از آنکه این صوت وارد سیستم صوتی ما شده است حال باید به بخش دوم مراجعه کنیم. میکس و یا درهم کردن چندین صوت با ویدئو با یکدیگر مرحله دوم ما برای تنظیم یک سیستم صوتی هیئت می باشد. وظیفه میکس در واقع گذاشتن افکت ها بر روی صدا می باشد که می تواند یک صدای معمولی را با در نظر گرفتن افکت ها و فیلتر های مختلف از زمین تا آسمان تغییر داد. شما به وسیله این میکسر ها می توانید کار های زیادی همانند بم کردن صدا، تغییر بعدیه صدا و … را انجام داده باشید در قسمت پایین تر شما با تمامی این مراحل آشنا خواهید شد.

قبل از آن شما باید یکسری از نکات این سیستم صوتی را شناسایی کرده باشید، بطور مثال واحد اندازگیری فرکانس هرتس می باشد که ممکن است 50 هرتز باشد و یا عددی بیشتر یا کمتر که بستگی به وضعیت فعلی دارد.

 

انواع صدا ها و فرکانس آنها

بطور کلی ما سه دسته صدا داریم که شاید شما آنها را با صدا های زیر، مید و بم شنیده باشید، اما حالا می خواهیم شما را با فرکانس هر کدام آشنا کنیم. اولین صدای ما یعنی صدای زیر از فرکانس بالایی برخوردار می باشد بطور مثال عددی مثل 10 کیلو هرتز و یا 15 کیلو هرتز می تواند مثال مناسبی باشد. اما صدای مید که معنای وسط و متوسط را میدهد از لرزش متوسطی برخودار می باشد، بطور مثال این صدا می تواند همانند صدای یک بوق ماشین باشد، اگر بخواهیم تعداد فرکانس آنرا بدست اوریم چیزی حدود 900 هرتز تا 2 کیلو هرتز بدست می آید. اما صدای سوم ما کمترین فرکانس را دارد و چیزی بین 80 تا 100 هرتز می باشد و باعث کوبش و یا به نوعی باس برای شما می شود.

بعضی از مواقع ممکن است خود میکسر ها افکتور هایی داشته باشند که برای شما مفید باشند، شما به وسیله این افکتور ها می توانید از افکت های مختلف استفاده کرده باشید، بطور مثال ما در این قسمت یکی از افکت های محبوب را به شما معرفی می کنیم.

 

افکت ها در میکسر ها

همانطور که در قسمت بالا اشاره داشتیم شما می توانید از افکتورر ها به عنوان یک ابزار افکت استفاده کرده باشید، و شاید در بعضی از میکسر ها این افکتور ها وجود داشته باشند. در این بخش می خواهیم شما را با افکت Delay آشنا کنیم. در واژه نامه انگلیسی این کلمه به معنای تاخیر می باشد پس شما می توانید با استفاده از این افکت در کار های خود استفاده مفید داشته باشید. اگر بیشتر بر روی این افکت دقت داشته باشیم می توانیم پارامتر های دیگری هم داخل این افکت مشاهده کنیم که مرتبط با Speed و یا سرعت آن می باشد، همچنین در کنار آن می توان گزینه تعداد تکرار را مشاهده کنیم، اگر بخواهیم مثالی برای شما بزنیم صدای ظبط شده یک سینه زن در مداحی ها بر این روال به وجود می آید.

اما اگر ما بخواهیم در رابط با افکت ها حرف بزنیم می توانیم این کار را تا ساعت ها انجام دهیم، پس برای هدر نرفتن وقت ما به ادامه این مقاله آموزشی می پردازیم.

 

 

ضبط صدا

در بعضی از مواقع این ویژگی بسیار کاربردی می باشد و شما می توانید از آن استفاده مفیدی داشته باشید، بطور مثال شما برای ضبط یک صدا پس زمینه می توانید از این قسمت اقدام نمایید، ولی چگونه می توانیم از این قابلیت استفاده کرده باشیم. شما برای ظبط با کیفیت یک صدا حتما باید از میکروفون های با کیفیت و مخصوص استفاده کرده باشید. اگر شما به استدیو های ظبط رفته باشید میکروفون های خاصر را مشاهده می کنید که از نظر شکل و ظاهر با بقیه متفاوت هستند. این میکروفون ها به وسیله فیلتر های خاص صدای های گوناگونی به شما می دهند، یعنی شما با استفاده از این فیلتر ها صدا هنجره خود را تغییر داده و با کیفیت بهتری نمایش داده می شود.

 

تقویت صدا با پاور آمپلیفایر

اگر شما می خواهید صدای خود را در سیستم صوتی تقویت داده باشید حتما باید از Power Amplifier ها استفاده کرده باشید. اگر تنها یکبار از این قابلیت استفاده کنید متوجه تغییر بزرگی در صدای خود خواهید شد که ممکن است در حالت عادی شما چنین قدرتی در صوت نداشته باشید.

 

انتقال صدا از پاور آمپلیفایر با بلندگو ها

حالا که صدای شما کاملا تقویت یافته است شما باید آنرا از پاور آمپلیفایر های خود به بلندگو ها ارسال کنید تا صدای شما برای عموم در بلندگو ها پخش شود. صدای شما وقتی از پاور آمپلیفایر پخش میشود دارای هیچگونه نویزی نمی باشد پس استفاده از سیم های شیلد دار در این مورد صحیح نمی باشد. اگر می خواهید یک کار حرفه ای را ارائه دهید پیشنهاد می کنیم از سیم هایی استفاده کنید که کاملا از مس تهییه شده اند، به این روش شما می توانید با کیفیت بالاتری صدا را به بلندگو های خود انتقال دهید.

 

تجهیز سالن کنفرانس

 

مرحله نهایی

در مرحله آخر یعنی پخش صدا از بلندگو ها باید به نکاتی توجه داشته باشید، شما باید با توجه به مکان خود بلندگو ها را تهییه نمایید، توجه داشته باشید که اگر کیفیت بلندگو های شما مناسب نباشند تمامی کار های که تاکنون انجام داده اید به بدترین شکل ممکن پیش می روند، پس انتخاب یک بلندگوی مناسب برای کار شما امری مهم به حساب می آید.

 

منبع:parsian-tech.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی