زنگ خطر کتابخوانی در کشور به صدا درآمد/ تنها ۱۰ درصد مردم کتاب امانت می‌گیرند
۰ نظر Share

زنگ خطر کتابخوانی در کشور به صدا درآمد/ تنها ۱۰ درصد مردم کتاب امانت می‌گیرند

اخبار فرهنگی و هنری

بابک نیک طلب، شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی دانشجویان اظهار کرد: باتوجه به اینکه اعلام کردند بیش از ۵۰ درصد کاغذ کشور برای انتشار کتاب‌های کنکور مصرف می‌شود یک خطر بزرگ کتابخوانی را تهدید می‌کند. کتاب خوان‌هایی در کشور هستند که با کتاب آشنایی ندارند، اما مجبورند کتاب‌های زیادی بخوانند. دانشجویانمان پیش از ورود به دانشگاه تعدادی زیادی کتاب می‌خوانند که بسیار تکراری و پر گزینه است این کتاب‌ها را به مدت یک یا سه سال می‌خوانند و وقتی وارد دانشگاه می‌شوند نفسشان بریده می‌شود و نیاز دارند به دلیل مطالعه کتاب‌های زیاد پیش از ورود به دانشگاه تا دو سال اول ورود به دانشگاه به مطالعه کتاب نزدیک نشوند و سراغ آن نروند.

کتاب خانه کوهنجان سروستان

وی افزود: به دلیل فشار‌های زیادی که به دانشجویان می‌آید اگر به دانشگاه وارد نشوند، بازهم از جنس کاغذ و کتاب ناراحت می‌شوند. از سوی دیگر خانواده‌ها حداقل دو تا سه میلیون تومان صرف خرید کتاب می‌کنند. چون قیمت کتاب بالاست، دانشجو هم باید برخی از کتب درسی خود را تهیه کنند، تا بتواند کتب غیردرسی خود را هم تهیه کنند.

این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در فرهنگ ما مراجعه به کتابخانه برای تهیه کتاب رسم نشده است بیان کرد: کسی وقتش را برای تهیه کتاب از کتابخانه، امانت گرفتن آن و بردنش به خانه صرف نمی‌کند، شاید ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد هستند که کتاب از کتابخانه امانت می‌گیرند آن هم باتوجه به رشته انتخابی شان این کار را انجام می‌دهند. مطالعه آزاد در بین مردم دیده نمی‌شود و از سوی دیگر باید دید ناشران دنبال چه هستند چه می‌خواهند و کتاب چگونه در جامعه توزیع می‌شود.

نیک طلب با اشاره به اینکه وظیفه کتابخانه‌های سطح شهر و دانشگاه‌ها خرید کتاب از ناشر است گفت: فرهنگ جامعه ما به این سمت پیش نمی‌رود که کتاب را از کتابخانه امانت گرفته شود، دانشجویان ما در جامعه با مسائل اولیه زندگی خود درگیر هستند و در این بین بخش کوچکی از مردم می‌ماند که به دلیل تحصیلشان در دانشگاه کتاب می‌خوانند، اما کسی به طور جدی مطالعه آزاد ندارد. آمار فروش کتاب هایمان بالاست مردم کتاب می‌خرند، دانلود می‌کنند و می‌خوانند در همین وضعیت ۱۰ هزار ناشر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حاضر می‌شوندکه این نشان از نیاز‌های اساسی وتوجه مردم به کتاب است.

وی ادامه داد:در این بین آنچه حائز اهمیت است، ترویج و تاثیر فرهنگ کتابخوانی در دوران کودکی و خانواده هاست، در اکثر خانه‌ها کتابخانه دیده نمی‌شود. چند درصد از مردم یک قفسه کتاب دارند؟! در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی که بازتاب جامعه است قفسه‌ای برای کتاب نیست و این درصورتی است که فرهنگ‌های اروپایی، آمریکایی و شرق آسیا مانند هند و چین کتابخانه در خانه هایشان وجود دارد. زمانی جامعه مزین به فرهنگی به نام کتاب می‌شود که دسترسی به آن آسان باشد. وارد بحث کتابخوانی شدن حاشیه است تنها کسانی که در این حوزه تخصص دارند دنبال چرایی مشکل کتابخوانی هستند مسئولان ما کتابخوانی را در اولویت کارهایشان قرار ندادند.

نیک طلب در خصوص مسئولان انتشاراتی‌های دولتی تصریح کرد: مسئولان نشر‌هایی که دولتی هستند جایگاهشان را در این انتشاراتی‌ها مانند دیگر سِمت‌های سازمانی می‌دانند و کاری برای ترویج کتابخوانی انجام نمی‌دهند و دست هایشان بسته است و همه شان تسلیم وضعیت کنونی نشر شدند. درواقع در وضعیت کنونی صنعت نشر کتاب تولید نمی‌شود چه برسد به اینکه بخواهند کتابخوانی را ترویج دهند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی