چگونه کار کردن با ویدیو پرزکتور و نگهداری آن
۰ نظر Share

چگونه کار کردن با ویدیو پرزکتور و نگهداری آن

اموزش

چگونه کار کردن با ویدیو پرزکتور و نگهداری آن

1- لوازم همراه پروژکتور

ضمن تشکر بخاطر حسن انتخاب شما; به اطلاع میرساند کلیه ویدئو پروژکتورهای ارائه شده توسط شرکت ساروتک دارای موارد زیر در داخل جعبه پروژکتور می باشد:
– دستگاه اصلی
– کارت گارانتی ساروتک
– کابل اتصال به کامپیوتر
– ریموت کنترل دستگاه
– دفترچه راهنما
– کابل برق
– سی دی راه انداز
– کیف حمل پروژکتور (فقط در گروه پروژکتورهای قابل حمل شرکت سونی)

data-1

نکته: لطفا در صورت باز بودن بسته بندی دستگاه در زمان تحویل یا خرابی ظاهری کارتن موارد ذکر شده را به دقت کنترل نمایید. شایان ذکر است اشکالات فیزیکی / شکستگی خارج از تعهدات گارانتی  بوده و باعث ابطال گارانتی می گردد.

2- اطلاعات کلی

برای نصب و راه اندازی دیتا ویدئو پروژکتور نیاز به رعایت فاکتورهای زیادی است. شرایط مختلفی وجود دارد که باید مد نظر قرار بگیرد مانند نور محیط (لامپ های موجود/ پنجره ها)، اندازه پرده نمایش، فاصله تا پرده نمایش، نصب روی سقف یا قراردادن روی میز این شرایط بسته به هر مدل متفاوت خواهد بود.
ویدئو پروژکتورها از نظر فاصله نمایش به دو دسته فاصله کوتاه / فاصله خیلی کوتاه و پروژکتورهای معمولی تقسیم می شوند، لذا مکان نصب گروه اول از حدود 40 سانتی متر تا حداکثر 80 سانتیمتر می رسد و برای پروژکتورهای معمولی این فاصله از 2 متر تا 15 متر بسته به نوع و شدت روشنایی آنها متفاوت خواهد بود.
بعد از در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا و با توجه به اندازه تصویر مورد نظر، اندازه پرده نمایش و فاصله پروژکتور از پرده نمایش را انتخاب و محل نصب ویدئو دیتا پروژکتور خود را مشخص نمایید.
نکته: در صورت نیاز به نصب پروژکتور بر روی سقف نیاز است پایه سقفی مناسب به صورت جداگانه خریداری گردد.
نکته: با توجه به فاصله محل نصب دیتا ویدئو پروژکتور با دستگاه های پخش کننده نیاز است کابل انتقال تصویر با توجه به نوع آن (اتصال به کامپیوتر / اچ دی ام آی / اس ویدئو …) در متراژ مورد نظر به صورت جداگانه خریداری گردد.
نکته: برای استفاده از ویدئو پروژکتور به صورت روی میزی از پایه های جلو برای تنظیم ارتفاع تصویر ویدئو پروژکتور استفاده نمایید، مانند تصویر زیر

data-23- آشنایی با ورودی ها

همانطور که گفته شد فرض بر این است که پروژکتور خود را رو به پرده نمایش در مکانی مناسب و ثابت قرار داده اید. توجه کنید جهت تنظیم لنز پروژکتور باید تا جائیکه امکان دارد عمود بر پرده نمایش ( یا برد ) باشد، هرچند وجود اندکی خطا بعدا توسط تنظیمات پروژکتور قابل اصلاح است.
لازم است بدانید برای استفاده از پروژکتور نیاز به اتصال ۲ کابل اصلی است. یکی کابل برق و دیگری کابل دیتا (انتقال تصویر) کابل برق از یک طرف به پروژکتور و از طرف دیگر به پریز برق شهری وصل می شود. پیشنهاد می شود برای اتصال برق به پروژکتور از محافظ برق استفاده کنید; چرا که ایجاد نوسان برق میتواند باعث آسیب رساندن به پروژکتور می شود.
کابل دیگر انتقال تصویر “دیتا” است. در واقع اطلاعاتی که میخواهیم از جایی دیگر به پروژکتور وارد شده و بر روی پرده نمایش پخش شود توسط این کابل منتقل می شود. این اطلاعات میتواند ویدئو، عکس، متن، بازی، فایل آموزشی، فایل های پاور پوینت و هر چیز دیگری باشد. کابل های انتقال تصویر زیادی بسته به نوع اتصال وسیله پخش کننده تصویر به پروژکتور وجود دارد، مانند: ….VGA ; HDMI ; S-VIDEO
بعضی پروژکتورها از پورت USB استفاده می کنند و فلش مموری به صورت مستقیم به پروژکتور متصل می گردد.
در مورد کابل برق معمولا افراد آشنایی با ظاهر آن دارند و اتصال آن نیز سخت نیست ولی با این حال در زیر چند نمونه عکس از کابل های برق پروژکتور ها و نحوه اتصال آنها را می بینید.
نکته: کابل برق پروژکتور باید به صورت مستقیم به پریز برق وصل شود، شایان ذکر است جهت حفظ ایمنی ویدئو پروژکتور و عدم ابطال گارانتی دستگاه از کابل برق اصلی دستگاه که به همراه دستگاه تحویل گرفته اید استفاده نمایید و از بریدن این کابل و افزایش طول آن جدا خوداری فرمایید.

data-3در مورد اتصال کابل دیتا به ورودی دستگاه به بررسی یکایک آنها و موارد استفاده هر کدام می پردازیم:

کابل VGA
اگر از کامپیوتر/نوت بوک برای کار با پروژکتور استفاده می کنید; این نوع کابل بهترین گزینه برای شما می باشد. کارت های گرافیکی کامپیوترهای خانگی و نوت بوک ها و تلویزیون های اچ دی از کابل وی جی ای پشتیبانی می کنند.
data-3-2
کابل HDMI
کابل اچ دی ام آی یک رابط بسیار خوب است; از این جهت که بدون فشرده سازی اطلاعات (تصویر و صدا) را با حفظ کامل کیفیت اصلی به پروژکتور منتقل می نماید. از دیگر مزایای آن این است که طول آن بدون افت کیفیت اطلاعات می تواند تا ۵۰ متر هم برسد. استفاده از این کابل بیشتر جهت اتصال سیستم های صوتی و تصویری حرفه ای، پخش کننده های تصویری (انواع دی وی دی و بلوری پلیرها) و کنسولهای بازی و نوت بوک های جدید مناسب می باشد.

data-3-3

کابل Composite
این کابل از قدیمی ترین روش های انتقال تصویر می باشد; لذا جهت اتصال کنسول های بازی، پخش کننده های قدیمی تصویر مورد استفاده قرار می گیرد. البته این روزها بسیاری از پروژکتور ها از این پورت پشتیبانی نمی کنند و استفاده آن روز به  کاهش است. در این کابل از رنگ زرد برای انتقال تصویر و دو رنگ دیگر قرمز و سفید برای صدای چپ و راست استفاده می شود.

data-3-4
کابل Component
این کابل ها نیز شبیه کابل های کامپوزیت هستند با این تفاوت که توانایی پخش تصاویر اچ دی را نیز دارند. تلویزیون ها، کنسول های بازی و بسیاری از دستگاه های صوتی و تصویری ازاین نوع ورودی پشتیبانی می کنند. مزیت آن هم نسبت به کامپوزیت کیفیت بالاتر تصاویر است.

data-3-5

ورودی S-Video
این ورودی نیز بر روی بسیاری از تلوزیون ها و دستگاه های پخش ویدئویی قرار دارد. این کابل کیفیت بهتری از کابل های کامپوزیت به شما می دهد اما رزولوشن پایین تری نسبت به کابل کامپوننت دارد.
data-3-6
ورودی USB
همانطور که پیشتر نیز توضیح داده شد، بعضی از دیتا ویدئو پروژکتورها امکان نمایش اطلاعات از روی یک فلش مموری را دارند. در این مورد نیازی به کابل نیست و فلش مستقیما روی پروژکتور قرار می گیرد. این ورودی بیشتر برای نمایش تصاویر و متن و فایل های ارائه مطلب کاربرد دارد و برای پخش ویدئو طراحی نشده است.

data-3-7
ورودی صدا
ورودی صدا جهت اتصال میکروفن به ویدئو پروژکتور مورد استفاده قرار می گیرد.

data-3-8

خروجی صدا
در برخی از ویدئو پروژکتورها خروجی صدا جهت اتصال به دستگاه های پخش کننده حرفه ای در نظر گرفته شده است.
data-3-9
ورودی LAN
این امکان در برخی از ویدئو پروژکتورها فراهم می باشد; اتصال به شبکه به کاربر امکان کنترل عملکرد ویدئو پروژکتور از طریق شبکه های کامپیوتری را فراهم می کند. برای این کار شما باید به منوی تنظیمات شبکه در ویدئو پروژکتور رفته و رنج آی پی شبکه خود را وارد نمایید بعد از آن از طریق مرورگر کامپیوتر خود از هر مکانی می توانید عملکرد ویدئو پروژکتور را کنترل نمایید و یا با تنظیم کردن ارسال گزارشات توسط ایمیل از گزارشات ارسالی ویدئو پروژکتور بر روی ایمیل خود آگاه شوید. شایان ذکر است از همین طریق امکان انجام تمام کارهای ریموت کنترل را در اختیار خواهید داشت.

data-3-10

4- نحوه نگهداری صحیح

خاموش کردن
یکی از مواردی که باید همیشه به خاطر داشته باشید این است که بعد از اتمام نمایش و فشردن دکمه پاور دستگاه، باید تا زمان خاموش شدن سیستم خنک کننده ویدئو پروژکتور صبر نمایید و از قطع کردن کابل برق اکیدا خوداری فرمایید.
نکته: کلیه مجاری ورودی و خروجی هوای سیستم تهویه پروژکتور باید همواره باز باشد; از قراردادن هر گونه جسمی بر روی آن و یا در مسیر آن خوداری نمایید.
تمیز کردن فیلترهای هوا
لازم است بعد از هر 100 ساعت استفاده از ویدئو پروژکتور; یا زمانی که خود دستگاه پیام می دهد فیلتر هوای آن تمیز و مجدد نصب گردد. برای این کار محفظه فیلتر را خارج و نسبت به تمیزکردن آن اقدام نمایید. بعد از تمیز کردن فیلتر را مجددا در جای خود نصب کنید. این امر در کاهش هزینه های انرژی مصرفی دستگاه  و حفظ سلامت آن بسیار موثر می باشد.

data-3-11

5- مراحل نصب

برای راه اندازی ویدئو پروژکتور ابتدا باید کابل برق دستگاه را به پریز برق متصل نمایید; حالا با توجه به نوع دستگاه پخش کننده تصویر و نوع ورودی های موجود در پروژکتور، کابل انتقال خود را انتخاب و وصل نمایید. به دلیل کیفیت بهتر و عمومیت بیشتر پیشنهاد می گردد از کابل های اچ دی ام آی استفاده فرمایید. یک طرف کابل باید به دستگاه پخش کننده (نوت بوک / پخش کننده دی وی دی / کنسول بازی) متصل و طرف دیگر به ویدئو پروژکتور متصل شود.
اتصال لپ تاپ و کامپیوتر خانگی به دیتا پروژکتور
راهنمای استفاده از دیتا پروژکتور
حالا باید ویدئو پروژکتور را روشن نمایید; با استفاده از فشاردادن دکمه پاور بر روی ریموت کنترل یا دستگاه اصلی ویدئو پروژکتور را روشن نمایید.

بعد از گذشت چند ثانیه و طی مراحل گرم شدن لامپ; نور پروژکتور و تصویر لوگوی برند پروژکتور بر روی پرده نمایش تابیده می شود.
در این مرحله باید با ورود به منوی تنظیمات ویدئو پروژکتور یا از طریق فشردن دکمه Input یا Source بر روی ریموت کنترل ورودی تصویری که متصل نموده اید را انتخاب نمایید. لازم به توضیح است امکان شناسایی ورودی به صورت خودکار در برخی از ویدئو پروژکتورها وجود دارد.

نکته: اگر از کامپیوترها و یا نوت بوکهای قدیمی استفاده می کنید که به صورت خودکار امکان ارسال تصویر را ندارد باید این کار را به صورت دستی انجام دهید.
در مورد نوت بوک ها  با استفاده از کلید Fn  به همراه یکی از کلیدهای F4 یا F5 تصویر را برای پروژکتور ارسال نمایید. برای کامپیوترهای خانگی در محیط ویندوزهای 7و8 باید کلید Start را به همراه کلید P فشاردهید تا حالات مختلف نمایش پروژکتور نمایان شود.
data-5-2اخطار: در هنگــام نصب دستگـــاه بر روی سقف، در صورت عــدم وجـــود پریز بــــرق نسبت به کابل کشی برق به محل مورد نظر و نصب پریز برق روکار اقدام نمایید. هرگز کابل برق دستگاه را قطع نکرده و به آن سیم برق اضافه ننمایید. شایان ذکر است این کار باعث آسیب رسیدن به منبع تغذیه دستگاه شده و باعث ابطال کل گارانتی دستگاه می گردد.

نکته: در برخی از ویدئو پروژکتورها برای سهولت انتخاب ورودی کاربر می توانید نام ورودی را به دلخواه خود تغییر دهید.

6- تعویض لامپ

با توجه به اینکه عمر لامپ دستگاه های ویدئو دیتا پروژکتور دارای ساعت کارکرد مشخص می باشد; بدیهی است که بعد از اتمام زمان ذکر شده توسط شرکت سازنده نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. پیشنهاد می شود به منظور حفظ سلامت دستگاه و انجام بازدید کلی، دستگاه را به نمایندگی های مجاز ساروتک ارسال نمایید.
نکته: شما می توانید با رعایت چند نکته ساده باعث افزایش طول عمر لامپ دستگاه خود شوید; در صورتی که شما با توجه به نور محیط به حداکثر شدت روشنایی پروژکتور در زمان نمایش نیاز ندارید از تنظیم حالت اقتصادی دستگاه استفاده کنید. در این حالت دستگاه با شدت روشنایی کمتری کار می کند. در صورت ایجاد وقفه های طولانی در حین استفاده از دستگاه با فشار دادن دکمه های قطع نور دستگاه یا قراردادن دستگاه در حالت انتظار (Standby) لامپ را از مدار خارج نمایید.

7- کنترل از راه دور و کلید های روی دستگاه

موارد مورد استفاده  کلید های کنترل از راه دور و کلید های عملکرد روی دستگاه به شرح زیر می باشد:
1- کلید روشن و خاموش کردن دستگاه / حالت انتظار
2- کلید انتخاب ورودی تصویر
3- کلید های منو شامل:
کلید منو
کلید ریست
کلید های جهت دار
کلید بازگشت
4- کلید های تنظیم تصویر
5- کلید های علمیاتی (عملکرد مختلفی در زمان نمایش دارند)
6- کلید تنظیم مصرف انرژی دستگاه
7- فرستنده مادون قرمز

راهنمای استفاده از دیتا پروژکتور

8- تنظیم های اندازه و وضوح تصویر

در این مرحله بعد از نمایش تصویر بر روی پرده; با استفاده از دو ابزار طراحی شده بر روی لنز پروژکتور شما می توانید آخرین تنظیمات نمایش را انجام دهید، میزان بزرگی یا کوچکی تصویر (بسته به قدرت لنز پروژکتور) و میزان فکوس تصویر را به صورت دستی تنظیم نمایید.
تنظیم حالت ذوزنقه ای تصویر
بعد از نصب دستگاه;  بسته به اینکه کدام قسمت لنز  ویدئو پروژکتور به پرده نمایش نزدیکتر یا دورتر باشد تصویر تشکیل شده به صورت ذوزنقه ای شکل (عمودی یا افقی) می باشد.
data-8
برای اصلاح این حالت تصویر باید از کلید KEYSTONE بر روی ریموت یا با استفاده از منوی تنظیمات اقدام نمایید. اصلاح ذوزنقه عمودی در همه ویدئو پروژکتورها به صورت استاندارد وجود دارد. ولی برای اصلاح افقی حالت ذوزنقه ای فقط در برخی از ویدئو پروژکتورها موجود می باشد; برخی از مدلهای دارای اصلاح خودکار نیز می باشند.
data-8-2

9- جانمایی محل نصب پروژکتور

پیشنهاد میگردد ویدئو پروژکتور خود را در محدوده برد پرتاپ مناسب قرار دهید، برد پرتاب یک پروژکتور به حداکثر فاصله ای که پروژکتور شما می تواند از پرده نمایش قرار بگیرد; بدون این که رزولوشن، درخشش و به طور کلی کیفیت آن تحت تاثیر قرار اتلاق می شود.

به صورت عمومی حدود 3 متری برای مدلها که از لنزهای معمولی استفاده میکنند; برای پروژکتورهای فاصله کوتاه کمتر از یک متر و پروژکتورهای بسیار فاصله کوتاه کمتر از 50 سانتی متر میباشد.اهمیت نصب در محدوده برد پرتاب به خاطر حفظ کیفیت تصویر میباشد. چرا که هر مقدار فاصله ی برد بالاتر برود اندازه ی تصویر ایجاد شده بزرگتر می شود و اگر خارج از محدوده برد پرتاب پروژکتور باشد تصویر تشکیل شده رنگ پریده و بی کیفیت خواهد شد.
نکته: انداز تصویر اکثر پروژکتورهای معمولا حدود 30 اینچ تا 300 اینچ میباشد.
نکته: اندازه تصویر با تنظیم لنز پروژکتور قابل اصلاح میباشد; این میزان بستگی به نوع لنز پروژکتور و کیفیت آن دارد.

در مدل های حرفه ای ویژه سالن های نمایش امکان تعویض لنز استاندارد با لنز های خاص مانند لنزهای تله یا فاصله کوتاه وجود دارد. (فقط مدلهای سری FX سونی).
نکته: در برخی از مدلها امکان جابجایی مکان لنز پروژکتور به صورت عمودی و افقی وجود دارد که  باعث نصب آسانتر پروژکتور می گردد. با استفاده از امکان در مواردی که امکان نصب پروژکتور در روبروی پرده نمایش وجود ندارد (مانند وجود لوستر بین پروژکتور و پرده نمایش); میتوانید پروژکتور را در محدود جابجایی لنز در مکان دیگری نصب نماید.

راهنمای استفاده از دیتا پروژکتور

10- نکات ایمنی

1- از قراردادن ویدئو پروژکتور به صورت عمودی خوداری کنید.

2- هرگز روی ویدئو پروژکتور را نپوشانید.

3- به صورت مستقیم به پروژکتور نگاه نکنید.

4- پروژکتور باید به صورت تراز قرار بگیرد.

5- در هنگام تمیز کردن فیلتر هوا برق اصلی قطع باشد.

6- هرگز جلوی نور خروجی پروژکتور را نگیرید.

7- هرگز دستگاه را مجاورت سیستم های گرمایشی، سرمایشی و رطوبت قرار ندهید.

منبع :http://www.sarotek.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی